keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Erikoispostaus: Kuinka yksi ihminen & hevonen voi muuttaa koko elämän!

Olen jo pidemmän aikaa halunnut kirjoittaa jotain menneisyydestäni. Siitä mitä minulle on vuosien varrella tapahtunut ja kertoa miksi olen sellainen kuin olen. Nämä asiat ovat olleet minulle erittäin vaikeita käsitellä, enkä usko, että pystyn vieläkään puhumaan näistä kovin avoimesti. Sen verran olen kuitenkin saanut itsevarmuutta, että otan tietoisen riskin kertoessani näistä asioista nettiin.


Ala-asteen neljänteen luokkaan asti olin muistaakseni ihan tavallinen tyttö ilman mitään huolta ja murhetta. Elin siis täysin normaalia ja iloista elämää. Viidennen luokan alussa minua alettiin kiusaamaan koulussa, erinäisistä syistä joita en erikseen aio kertoa. Kiusaamiseni oli lähinnä nimittelyä ja syrjintää. Minua ei ikinä haluttu mukaan mihinkään, vaan sain olla aina yksin.

Kunnon kiusaamista jatkui aina peruskoulun loppuun asti. Koko viidennen ja yhdeksännen luokan välisenä aikana minulla ei ollut oikeastaan yhtään kunnon ystävää ja kaikki ryhmä- ja parityötkin sain koulussa tehdä yksin. Yläkoulun aikana koko koulu tunnisti minut. Eniten satutti kuulla kaikilta täysin tuntemattomiltakin ihmisiltä haukkuma nimiä itsestäni ja sitä, että jokainen koulun ihminen vain vältteli minua. Se, jos mikä söi ihmistä ja pahasti.

Pieni ja rikottu ihminen, joka EI KOSKAAN näyttänyt tuskaansa ulospäin..
Edes vapaa-aikanani en omistanut yhtäkään hyvää, varsinkaan omanikäistäni kaveriani. Ainoa ilonaihe minulla oli 12-14v. vanhana viikoittainen ratsastustunti. Se oli ainut asia mitä odotin joka viikko - elin siis ratsastustunnista toiseen. Muuten olin vapaa-aikanani yksin kotona tai joskus satunnaisesti monta vuotta nuorempien kavereideni kanssa. Vietin siis lähinnä kaiken ihmisten kanssa vietetyn aikani alakoulu ikäisten kanssa, joten tästä syystä jäin hirveästi jälkeen henkisessä kehityksessä.

Kun yhteishaun aika koitti, päätin hakea opiskelemaan johonkin muuhun kaupunkiin, pois Kouvolasta. Valitsin siis Lappeenrannan, sillä siellä minulla oli jo asunto valmiina ja muutenkin tuttu kaupunki. Luulin että uudessa koulussa kaikki olisi helpompaa, mutta väärin luulin. Oma epävarmuuteni varmaan hehkui minusta niin pahasti, että uudessa luokassanikin minua hiukan syrjittiin ja sain niskoilleni pientä kiusoittelua. Jos olisin ollut valmiiksi vahva ihminen, ei tämä olisi varmaan hetkauttanut minua pätkän vertaa, mutta kun olin valmiiksi poljettu maan tasalle tottakai tämäkin satutti.. Ja paljon.



Sain siis kokea kiusaamista yhteensä seitsemän vuotta.. Ala-asteen viidenneltä amiksen toiselle luokalle asti. Välillä minusta tuntui ettei vaan jaksa enää, ja monesti illat ja päivät kuluivatkin vain itkien ja valitellen elämää. Vaikkakin näiden seitsemän vuoden aikana, minulla oli kaksi viimeisintä vuotta ihana ja upea kisaponi ja mukava talliporukka, en silti kokenut itseäni onnelliseksi, koska todellisuudessa olin koko ajan yksin. Vapaa-aikanakin vietin aikaa vain silloin tällöin monta vuotta nuorempien ihmisten kanssa..

Näiden vuosien aikana minusta kehittyi siis ujo, sisäänpäinkääntynyt, todella varautunut, hiljainen ihminen. Tähän kaikkeen tapahtuikin yllättäen muutos, kun tutuistuin vuoden 2012 joulukuussa Henniin, joka on nykyisinkin paras ystäväni. Hennin ansiosta pääsin mukaan katsomaan Vikiä, josta onkin myöhemmin tullut minulle niin täydellinen hevonen kuin vain olla ja saattaa. Vikin myötä tutustuinkin Jennaan ja sitäkautta olen saanut paljon hyviä ja omanikäisiäni ystäviä.

Heti Henniin tutustuttuani minussa alkoi tapahtua muutosta paljon parempaan suuntaan. En enää rypenyt itsesäälissä tai muutenkaan valitellut elämääni, koska Henni jos kuka ei sitä sietänyt kuunnella. Pikkuhiljaa aloin ymmärtääkkin, ettei elämä ollutkaan niin perseestä, kuin ennen luulin.

Kun täytin 18v. pahin shokki tuli varmasti vanhemmilleni. Olin ollut todella kiltti lapsi alaikäisenä. Tulin aikaisin kotiin, en ryypännyt, enkä bilettäny. Ei sillä, että heti täysikäisenä olisin aloittanut ryyppäämään, ehei. Ajokortin saatuani aloin viettää paljon aikaa Hennin, Jennan ja muiden kanssa iltaisin ulkona, joten väkisin illat aina venyivät ja kotiin tulin vasta myöhään.


Viimeisestä amisvuodestani tulikin yllättävän helppo. Minusta oli kasvanut kesänaikana niin itsevarma, että uskalsin ottaa pientä kiusoittelua jo läpällä ja lähinnä vaan naurahtaa vastaukseksi. Sain luokaltani myös kavereita, joiden kanssa tuli koulussa ja välillä vapaa-ajallakin vietettyä aikaa. Sekä tottakai Jennyn kanssa oltiin päivittäin jatkuvasti tekemisissä, kun olimme espanjassa työssäoppimissa.

Olen itse niin helpottunut miten pääsin kiusaamisesta yli yllättävän helposti. Siihen ei näköjään vaadittukaan kuin yksi ihminen ja hevonen, joiden ansiosta elämäni alkoi hymyilemään. Tosin tämäkään muutos ei ole tapahtunut ilman mukana tulevia haittapuolia..


Ennen olin ihminen joka ei ikinä sanonut kenellekkään vastaan missään asiassa, vaan kuunteli kaikki haukkumiset ja syytökset mukisematta. Nykyisin jos joku sanoo minulle jotain ikävään tai syyttelevään sävyyn, en osaa enää pitää suutani kiinni vaan vastaan välillä jopa turhan töykeästi takaisin, joten jos minä olen kyseessä - riidoilta ei voi koskaan välttyä. Onneksi lepyn kuitenkin nopeasti ja osaan myöntää tekoni, jos tulee sanottua jotain täysin tyhmää ja idiootimaista.

Vaikka olen tästä kaikesta päässyt yli, herkkyys näkyy minussa vieläkin. En usko, että tulen ikinä unohtamaan kaikkea mitä joskus sain kokea, mutta toivon, että saisin edes vähän ymmärrystä sen takia mitä olen saanut kokea ja ettei kukaan tuomitsisi minua ihan suoralta kädeltä. Iloitsen siitä, että minulla on nyt elämä hyvin, täydellinen hevonen & mahtavat ystävät ♥ Mitään muuta en hyvään elämään tarvitse :')


Ps. Kertokaahan toki mitä mieltä olitte & haluatteko joskus muulloinkin jonkunnäköisiä erikoispostauksia? :)

24 kommenttia:

  1. Tää postaus oli tosi hyvä ja hyvin kirjoitettu! Tee vaan lisääkin erikoispostauksia, niit on kiva lukea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia paljon kommentistasi, mukava kuulla että erikoispostauksille löytyy kannatusta! :)

      Poista
  2. Ihana postaus, vaikka surullinen olikin aluksi :( Tiia, sä oot ehdottomasti yks vahvimmista ihmisistä keitä tiiän/tunnen! ♥ ~elämä opettaa, et saa koskaan luovuttaa~

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! :') Jep, koskaan ei pidä luovuttaa, sillä aina on olemassa edes se yksi syy, minkä takia jatkaa eteenpäin :)

      Poista
  3. Vaikee uskoo et sie oot ollu noin erilainen nuorempana..:/ mut onneks sul nyt on hyvö porukka ja mis saat olla oma itsesi, oon oikeest ylpee susta ku olet suunnilleen pystynyt jättämään kaiken taakse ja jatkoitt elämääsi. :)!
    Lisää näitä postauksii

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikein paljon kiitoksia ihanasta kommentista :')♥

      Poista
  4. Ihana postaus, mahtavaa että oot päässy jatkamaa elämääs tollasen jälkeen. Ja tsemppii jatkossa :') <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :') Helppoa se ei ollut, mutta ihminen kykenee ihmeisiin, jos tarpeeks vaan on tahtoa :)

      Poista
  5. Elä Tiia unoha miuta, mieki tääl lpr:ssä. ;) Ja ihanat 3 vuotta takana joita kaipaan jo nyt.. Mutta hyvin kirjotettu postaus jällee, mutta kirjotatkin aina hienoja pitkiä postauksia! Mutta koulukiusaus on kyllä nii syvältä, mutta sen olen huomannut. Se joka on ollut kiusattu niin se on loppupeleissä kaikista vahvin! Ja oot Tiia yks ihanimmista ihmisistä jonka tunnen. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En unoha sinuu koskaa ;) Ja nähäähän myö aina sillointällöin! :)
      Kiitos paljon Jenni ♥

      Poista
  6. Tiia minä koen samaa koko ajan... Olen koulussa aina yksin....:(Ja muutes oon tulos joku päivä Helkaa testaa kun Hennille käy(vuokraus) joten sillon ehkä nähää. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Ada :( Tsemppii sulle ♥ Tiedän et toi on hirvee tilanne, mut kyl asioilla on aina tapana järjestyä!
      Juu eiköhän me nähdä, sitten ku tuut Helksanterii kokeilee ;)

      Poista
  7. Oon pitkään jo pohtinut, et "tänään tein sitä ja tätä" postausten ohella olis kiva kuulla syvällisempääkin juttua. Luit ajatukseni, hieno ja koskettava teksti! :)

    VastaaPoista
  8. huh, ihanaa että tänne saa kommentoida anonyyminä!

    oon nimittäin kokenut ihan saman. syrjintää ja nimittelyä koko yläasteen, mulla ei ollut koulussa yhtäkään ystävää. nyt se paska on periaatteessa ohi ja ihmissuhteiden osalta on asiat kunnossa, mutta toi jätti muhun pysyvät jäljet ja näkyy vielä nykyäänkin mm. vaikeutena luoda uusia ihmissuhteita. itsetunto on ihan maassa enkä hyväksy edes itse itseäni sellaisena kuin olen, ja mietin vaan mitä muut ajattelevat, enkä pysty olemaan kunnolla oma itseni tilanteissa joissa on paljon ihmisiä. toivon vaan, että vielä joskus pystyisin puhumaan/kirjoittamaan tästä avoimesti, mutta ei vaan pysty... kiitos kuitenkin että sain purkautua tänne ja suuri kiitos tästä postauksesta, oli jotenkin helpottavaa lukea etten ole ainoa samojen asioiden kanssa ongelmissa ollut, vaikka tätä ei todellakaan toivoisi yhtään kenellekään! :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se vaan niin väärin, että ihminen joutuu kaikkea tällaista kokemaan, vaikkei välttämättä ole tehnyt mitään väärää kenellekkään. Erilaisuus ei näemmä ole päivänselvä asia ja sen takiahan syrjintää yms alkaa ilmetä.
      En varmasti itsekkään tule aikoihin eikä varmasti ikinä kokonaan yli kaikesta, saatikka tule unohtamaan mitään. Mutta mitä enemmän ihmistä satuttaa, sitä vahvempi siitä kasvaa - näin minä ainakin uskon.
      Tsemppi halit sinulle! ♥ Toivottavasti ajan myötä myös sinun tilanteesi helpottaisi! Minulle voi tottakai aina tulla juttelemaan, jos siltä tuntuu. Pyrin aina auttamaan ihmisiä parhaani mukaan :)

      Poista
  9. Omasta kokemuksesta voin sanoo että erittäin tuttu tunne! Ala-asteen lopulta yläasteen loppuun asti olin itsekin koulukiusattu, onnekseni yläasteen jälkeen sain opiskelupaikan muualta kuin Kouvolasta ja pääsin pois sieltä ja jos suoraan sanotaan niin ei oo todellakaan ikävä takasin, tosin niitä paria harvaa hyvää kaveria ois enemmän kuin kiva nähdä. Nykyään ittekkin oon niin paljon itsevarmempi ja oon myös saanut kuulla siitä ihmisiltä, jotka on mun kanssa enemmän aikaa viettänyt. Tuntuu kuin ois vaan päässy alottaa kaiken ihan alusta kun pääsi muualle, jossa kukaan ei tiedä musta mitään eikä mun menneisyydestä. :)

    Hyvä postaus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se menee, että kun pääsee uuteen ympäristöön niin asiatki alkavat mennä paremmin :) Itsellä auttoi näköjään muutaman vuoden tauko kouvolasta ja nyt olen täällä taas kuin kotonani, olen saanut ystäviä ja hevosen täältä, joten mikä voisikaan olla paremmin :)
      Olipa taas mukava kuulla, miten muutkin ovat päässeet näistä tällaisista asioista yli ja pystyneet jatkamaan elämää, vaikka taustalla onkin ikävä menneisyys. Sitä, jos mitä minä ihailen ja paljon! :)
      Paljon tsemppiä sinullekkin jatkoon! :)

      Poista
  10. Semppiä! <3 Tämä postaus toi sinusta uusia puolia esiin. Hyvin mietteliästä.. Toivoisin erikoispostausta ystävistäsi, Hennistä, Jennasta ja tuosta teidän talliporukasta. Ja tuosta sun vanhasta talliporukasta.
    Koita jaksaa!<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :') Kyl tää tästä!
      Voin koittaa kirjoittaapostausta ystävistäni, mutta en todellakaan lupaa mitään :)

      Poista
  11. Ihana postaus, tykkään tosi paljon tällaisista erikoispostauksista :) Sulla on ihana blogi♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla että blogini on mieluinen! :)
      Valtavat kiitokset kommentistasi! ♥

      Poista
  12. Ystäväpostaus olisi tosi kiva!

    VastaaPoista